Forshaga Brukshundklubb

Drag

Vad roligt att du är intresserad av träna draghundsport! Vi planerar att starta i gång dragsektorn mer aktivt i augusti/september 2024 och kommer då bjuda in till infokväll. Sedan planerar vi att träna veckovis under hösten och vintern. Under hösten planeras även för en grönt kort kurs. Har ni frågor innan dess eller i största allmänhet, tveka inte att höra av er!

Anna Lindberg
anna.lindberg98@gmail.com

************************************************************************************
Draghundsporten har en lång historia men har genomgått en snabb utveckling till en modern idrott. Man tävlar i tre olika stilar: Vinter (snö): nordisk stil där föraren åker skidor efter hund(-ar) och slädhundsstil där flera hundar drar en släde och föraren står på släden.
Barmarksstil: springa, cykla med en hund, sparkcykel (scooter) med 1-2 hundar eller köra vagn (rig) med 3-8 hundar.

Alla hundar kan användas som draghundar men olika raser har olika förutsättningar. Det används därför en gruppindelning A, B och C i alla stilar för att man ska kunna tävla på lika villkor. I grupp A tävlar de snabbaste hundarna: stående fågelhundar och blandraser (ofta funktionsavlade draghundar). I grupp C tävlar dobermann och siberian husky, i grupp B övriga renrasiga hundar.

Nordisk stil: Det finns även klasser med fler än en hund, i linkörning max 2 hundar och i pulkastil upp till 4 hundar. Combined är en tävlingsform med gemensam start där en sträcka körs med pulka, nästa sträcka med linkörning.
Stafett körs framför all vid SM med tre delsträckor.

Tävlingar i nordiskstil har mycket gemensamt med längdskidåkning och de större tävlingarna körs ofta på skidstadion. Idag är det fristil dvs skate som gäller.
Distanserna i nordisk stil är 5-30 km för herrar och 5-25 km för damer.

Barmarksstil: Barmarkstilen har beträffande antal utövare och antal tävlingar haft en explosionsartad utveckling. Bakgrunden är att flera av klasserna är lättillgängliga genom att det bara krävs enkel utrustning som många redan har och heller inte att föraren lär sig någon svår teknik. Man kan springa med en hund (linlöpning), cykla med en hund (bike), köra sparkcykel med 1-2 hundar (scooter=kickbike) eller köra vagn (rig) med 4, 6 eller 8 hundar.
Vid linlöpning är hunden fäst till föraren via ett midjebälte. Vid cykling kan man ha samma anspänning eller att hunden är fäst till cykeln. I övriga klasser ska hunden vara fäst till fordonet. Distanserna är ofta 3-5 km. Man tävlar även i stafett med linlöpning-kickbike-cykel på sträckorna.

Slädhundstil: Föraren kör en släde som hundarna drar. Hundarna är spända i lösa linor och styrs med kommando från föraren. Tävlingsklasserna i slädhundstil indelas beroende på hundantal och distans. Man har 2-4-6-8-10-12 eller ett obegränsat (öppen klass) antal hundar framför släden. Beroende på sträckans längd tävlar man i sprint, medeldistans eller långdistans. Sprintsträckorna är från fem kilometer upp till 25 kilometer beroende på antal hundar i spannet och tävlingarna avgörs i två till tre heat i regel fördelat på lika många dagar. Tävlingar i medeldistans skall vara mellan 40 km och 100 km per dag. Den längsta långdistanstävlingen i Norden heter Finnmarks-löpet och är cirka 1000 kilometer lång. På långdistanstävlingar måste den tävlande i regel övernatta ute i naturen tillsammans med sina hundar.

Läs mer om draghundsport på Brukhundsklubbens hemsida